Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A jövő Kecskemétje: autók a sínek felett

2010.05.23

A jövő Kecskemétje: autók a sínek felett 

 Ötvenhat milliárd forintból teljesen átalakulna Kecskemét közlekedése, és javulna a város elérhetősége. Ez valójában két különböző terv, és a város mindkettőre elnyerte az első támogatásokat.  
Két hatalmas pályázattal készül Kecskemét arra, hogy a várost élhetőbbé tegye. A két projekt minden költségével együtt összesen 56 milliárd forintba kerül. Az ezekhez szükséges megvalósíthatósági tanulmányok a számítások szerint 900 millió forintba kerülnek majd, és erre már sikerült is támogatást szerezni.

 

A bíráló bizottság csütörtökön döntött ez ügyben. Összeget azonban nem határoztak meg, hanem úgy fogalmaztak, hogy majd a közbeszerzés és a piac eldönti, hogy mennyiért is lehet elkészíteni a két tanulmányt, a város pedig azt az összeget kapja meg.

Intermodális csomópontot alakítanak ki

Az egyik projekt 16 milliárdos, amellyel teljesen megváltoztatnák a helyi tömegközlekedést, és úgynevezett intermodális csomópontot alakítanának ki. A főbb elemek: a csomópont a MÁV pályaudvaron jönne létre, ahol a sínpályák felett alakítanának ki 400 gépkocsi befogadására alkalmas P+R parkolót. Negyven korszerű autóbuszt szereznének be, sűrítenék a járatokat, de a belváros buszforgamát csökkentenék.

A fejlesztésre nagy szükség lesz, hiszen a Mercedes-gyár miatt nő majd a forgalom, és csak jól működő tömegközlekedéssel lehetne elérni, hogy a tengernyi személyautó ne bénítsa meg a várost. A MÁV egyébként támogatja az önkormányzat elképzeléseit. A projekt abból a szempontból egyedülálló lesz, hogy itt nem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., hanem a város irányítja majd a kivitelezést is. Ha a pályázat mindvégig támogatást kap, akkor a kivitelezés 2011. júniusában kezdődik és 2012 májusában fejeződik be.

Javulna a város elérhetősége

A másik projekt a város térségi elérhetőségének javítására szolgál, és negyven milliárd forintba kerül. A megaberuházás érinti majd egyebek között az 54-es, az 5-ös, a 44-es, a 445-ös és 441-es utakat, amelyeket részben négysávúsítanak, részben pedig körforgalmi csomópontokat alakítanak ki. Ebben a projektben a NIF lesz az irányító.

Mint ismeretes, jövő tavasszal elkezdődik az észak-nyugati elkerülő építése is. Első körben a nagy Tesco-tól a Metro áruházig (5-ös főúttól a 441-ig útig) készül el a beruházás. Az átadás tervezett időpontja 2012 májusa. Az év őszére azonban elkészül a második ütem is, amelyben a Metro áruháztól a reptérig (44-es út) illetve a nagy Tesco-tól a Márihegyen keresztül az M5-ös autópályáig építik meg az utat. Ez azt jelenti, hogy 2012. őszére már teljes lesz a Kecskemétet elkerülő körgyűrű.

Téma volt a Volán vesztesége

A 16 milliárdos beruházás a legutóbbi kecskeméti közgyűlésen is felmerült a helyi buszviteldíjak drágulása kapcsán. A grémium ugyanis megszavazta, hogy január 1-től négy százalékkal emelkedjenek a viteldíjak. E mellett 260 millió forint támogatást kell adni a Kunság Volánnak. Ráadásul 27 vonalon változtatják meg a menetrendet, hogy további mintegy százmillió forintot spóroljanak. Kovács Antal képviselő szóvá tette, hogy ez már évek óta így megy: a Volán társaság benyújtja a számlát, leírja, hogy mennyi a veszteség, a város pedig fizet. Zombor Gábor polgármester is úgy vélte, hogy az önkormányzat fut az események után.

Mint kiderült, a város első embere eredetileg azt javasolta volna, hogy bontsák fel a szerződést a helyi tömegközlekedésre. Ám ilyen drasztikus lépésre csak akkor szánhatják rá magukat, ha már látják a 16 milliárdos pályázat sorsának az alakulását. Az ugyanis teljesen új alapokra teszi majd a helyi tömegközlekedést. Mint kiderült, a díjszabást márciusban valószínűleg egyébként is újra kell majd tárgyalni, mert az Állami Számvevőszék a fővárosi önkormányzatnál olyan döntést hozott, amely következtében az önkormányzatoknak felül kell vizsgálniuk az árképzést.

 

A díjszabást még újratárgyalják

Mint kiderült, a város első embere eredetileg azt javasolta volna, hogy bontsák fel a szerződést a helyi tömegközlekedésre. Ám ilyen drasztikus lépésre csak akkor szánhatják rá magukat, ha már látják a 16 milliárdos pályázat sorsának az alakulását. Az ugyanis teljesen új alapokra teszi majd a helyi tömegközlekedést. Mint kiderült, a díjszabást márciusban valószínűleg egyébként is újra kell majd tárgyalni, mert az Állami Számvevőszék a fővárosi önkormányzatnál olyan döntést hozott, amely következtében az önkormányzatoknak felül kell vizsgálniuk az árképzést.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Szólj hozzá!

(Admin, 2010.05.22 20:43)

Szólj hozzá, mondd el a véleményed a cikkről!