Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


man

2010.05.17

MAN A21
(NL)

Kép

 

 

 MAN A21 típusszámot viselő autóbusz (közismertebb nevén MAN NL) alacsonypadlós, 12 méter hosszúságú, szóló kivitelű. Egyaránt létezik városi és elővárosi változata, ennek megfelelően találkozhatunk 2-2-0 illetve 2-2-2 ajtóelrendezéssel. Hazánkban még kevés található belőle, de számuk várhatóan, ha lassan is, de emelkedni fog.
Külső megjelenését tekintve a megszokott MAN jegyeket viseli magán. Lévén, hogy alacsonypadlós autóbuszról van szó, ennek megfelelően az ára is magasabb a normál padlós társaihoz képest. Valószínűleg ez az egyik oka, hogy még viszonylag kevés található az országban ebből a típusból (és úgy általában az alacsonypadlós buszokból).
A belső tér (
1, 2) kialakítása (miskolci példányok esetében) bizonyos szempontból átlagosnak mondható: csúszásmentes padlóburkolat, sárga színű élvédők illetve kapaszkodók jellemzőek mostanság, az üléselrendezés azonban kissé elér a megszokottól. A városi változat esetében az első két ajtó közötti részen kvázi 2+2-es kialakítás található, de amint azt az utastérről készült kép is jól mutatja, ezek inkább "másfél-személyes" üléseknek mondhatók. A második ajtóval szemben, a nagyobb befogadóképesség érdekében, illetve a mozgáskorlátozottak és babakocsisok számára peronrész van kialakítva. A második és harmadik ajtó között már "normál" 2+2-es üléselrendezéssel találkozhatunk, a harmadik ajtóval szemben pedig 3 db, 90 fokkal elfordított ülés található, a busz végében, a leghátsó sorban pedig 4 darab került elhelyezésre. Maximum 40 ülőhellyel rendelkezhet a busz, ez azonban csökkenhet az említett peronrész kialakításának és a harmadik ajtónak köszönhetően. Mindkét kerékdobnál fordított ülésekkel találkozhatunk, a busz második felében pedig dobogóra kerültek az ülőalkalmatosságok A háromajtós változat esetén a padlómagasság végig sík marad, a padlómagasság 370 mm (a hátsó tengelynél van egy kis "domb"), így egyik utasajtónál sem találkozunk lépcsővel, viszont a dobogók szintje fokozatosan emelkedik, a busz hátsó részében pedig már olyan magas, hogy egy lépcső beiktatására is szükség volt, ami egyes utasok, főként idősek számára meglehetősen kellemetlen lehet. A kétajtós kivitelnél a padlómagasság a dobogók emelkedésével megegyező mértékben nő a második ajtótól kezdődően a busz hátulja felé. Az első kerékdobok közötti távolság megfelelő, nem úgy a hátsó esetében, ahol meglehetősen szűknek mutatkozik a hely. Ezt a negatívumot az A37-es (szintén MAN NL névre hallgat) típusnál super single gumiabroncsok (455/45 R 22,5) használatával küszöbölték ki, ami annyit tesz, hogy a hátsó tengelyek esetében a szokásos dupla kerekek helyett egyetlen, szélesebb kerék került, melynek következtében az utastérben a kerékdobok mérete lecsökkent, növelve ezzel az utasfolyosó szélességét.
A buszhoz természetesen rendelhető utastájékoztató rendszer, ami pontmátrixos viszonylatjelzőből - ez a jármű homlok-, illetve hátfalán valamint menetirány szerinti bal oldalán kerül beépítésre -, valamint az utastérben elhelyezésre kerülő tájékoztató kijelzőből áll. A miskolci példányok Buse típusú tájékoztató rendszerrel vannak felszerelve.
A vezető munkahelye egyszerű kialakítású, a
műszerfal
áttekinthető, a Buse típusú utastájékoztató rendszer kezelőszerve a műszerfal tetején került elhelyezésre a miskolci példányok esetén.
A motorkínálat bőségesnek mondható. Ötfajta dízel, melyből három "hagyományos" (220, 260, 310) és kettő common rail motor (240, 280 LE), valamint kétfajta gázmotor (245, 310 LE) áll rendelkezésre. Sebességváltók terén 3 ill. 4 fokozatú Voith, valamint 5 fokozatú ZF típusú automata váltók közül lehet választani.
 

  

MAN A21 (NL) főbb adatai: 

 

 

Méretadatok
Hosszúság: 11.950 mm
Szélesség: 2.500 mm
Magasság: 2.758 mm
Tengelytáv: 5.875 mm
Túlnyúlás elöl/hátul: 2700 mm/3.375 mm
Fordulókör-átmérő: 22.300 mm
Gumiabroncs: 275/70 R 22,5
Padlómagasság: 370 mm
Ülőhelyek száma: max. 40
Ajtóelrendezés: 2-2-0 2-2-2

Motor
 
diesel
Motor típusa: MAN D 0836 LUH 02 MAN D 2866 LUH 23 MAN D 2866 LUH 24
Teljesítmény: 162 kW (220 LE)/
2.400 rpm
191 kW (260 LE)/
1.900 rpm
228 kW (310 LE)/
1.900 rpm
Nyomaték: 850 Nm/
1.200-1.800 prm
1.050 Nm/
1.000-1.300 rpm
1.400 Nm/
1.000-1.300 rpm
Hengerek száma: 6
Furat/löket: 108 mm/125 mm 128 mm/155 mm
Hengerűrtartalom: 6.871 cm3 11.967 cm3
 
diesel (common rail)
Motor típusa: MAN D0836 LOH 41 MAN D0836 LOH 40
Teljesítmény: 176 kW (240 LE)/
2.400 rpm
206 kW (280 LE)/
2.400 rpm
Nyomaték: 925 Nm/
1.200-1.800 rpm
1.100 Nm/
1.200-1.750 rpm
Hengerek száma: 6
Furat/löket: 108 mm/125 mm
Hengerűrtartalom: 6.871 cm3
 
CNG
Motor típusa: MAN E 2866 DUH 03 MAN E 2866 LUH 02
Teljesítmény: 179 kW (245 LE)/
2.200 rpm
228 kW (310 LE)/
2.000 rpm
Nyomaték: 880 Nm/
1.100-1.200  rpm
1.240 Nm/
1.100-1.600 rpm
Hengerek száma: 6
Furat/löket: 128 mm/155 mm
Hengerűrtartalom: 11.967 cm3

Sebességváltó:
Típusa: Voith 3 fokozatú
automata
Voith 4 fokozatú
automata
ZF 5 fokozatú
automata

Egyéb adatok:
A tengely: MAN V9-72GL
B tengely: MAN HONP-13100
Kormánymű: ZF Servocom 8098


MAN A25
(NÜ-15)
 

KépKépKép

  MAN alacsonypadlós helyközi 14,5 méteres autóbusza az A25, közismertebb nevén MAN NÜ-15.
Külsejét tekintve a homlok- és hátfala a legújabb MAN jegyeket viseli. Hosszúságából adódóan 3 tengelyes, a harmadik tengely kormányzott (csak bizonyos sebesség alatt). A jármű teljes hossza 14.675 mm, szélessége 2.500 mm. Az ajtóelrendezés terén többféle lehetőség adódik. Létezik 2 illetve 3 ajtós változata. Az első ajtó lehet egy- ill. kétszárnyú, a középső kétszárnyú, míg a harmadik ajtó (amennyiben van) szintén lehet egy- ill. kétszárnyú.
Hazánkban tudomásom szerint eddig  11 példány található - a Kunság Volán(1db)rendszáma:HOP-120.Ezt a buszt 2000-ben gyártották, bemutatóbuszként kezdte pályafutását, majd Kecskemétre került.
KépKép
a volánbusz (10db) tulajdonában -, rendszámok:KSF-802,KSF803,KSF-804,KSF-805,KSF-806,KSF-807,KSF-808,KSF-809,KSF-810,KSF-812, . Mint már említettem a busz alacsonypadlós, azaz az ajtók közötti padlószint lépcső nélküli, a padlómagasság 370 mm az első két ajtó között, onnan kezdve fokozatosan emelkedik a jármű hátsó része felé, a padló pedig természetesen csúszásmentes burkolatú. Üléselrendezése 2+2 típusú. A menetirány szerinti jobb oldalon, a második ajtótón beszállva attól jobbra lehetőség van a tolókocsisok számára hely kialakítására. Ebben az esetben a menetirány szerinti bal oldalon 16, míg a jobb oldalon az első két ajtó között 5, a második ajtó után 7 üléspár található (2 ajtós változat esetén), így összesen 56 utas foglalhat helyet (az utolsó sorban 4 ülés van), de az említett tolókocsisoknak kialakított hely hiányában maximum 60 ülőhely áll rendelkezésre. A kerékdoboknál egymással szembefordított ülések találhatók. Az állóhelyek száma 66 (56 ülés esetén), azaz a busz névleges kapacitása mindösszesen 122 fő.
A motorválasztékot illetően lehetőség van diesel illetve gázmotor beépítésére. Míg az első esetben 310 és 360 lóerős MAN motorok állanak rendelkezésre, addig a CNG motorok közül egy 310 lóerős beépítésére van lehetőség. Háromféle automata sebességváltóval rendlehető a busz, 3 ill. 4 fokozatú Voith vagy 5 fokozatú ZF típusú sebességváltók közül lehet választani.
A buszhoz természetesen rendelhető pontmátrixos viszonylatjelző és légkondicionáló berendezés. A viszonylatjelzők a szokásos helyeken, a homlokfal tetején valamint a busz jobb oldalán fent kaptak helyet, míg a légkondícionáló a hátsó tengelyek felett, a busz tetején található.

 

 

 

 

 

 

MAN A25 (NÜ-15) főbb adatai:

Méretadatok
Hosszúság: 14.675 mm
Szélesség: 2.500 mm
Magasság: 2.758 mm
Tengelytáv: A-B között: 6.900 mm
B-C között: 1.700 mm
Túlnyúlás elöl/hátul: 2.700 mm / 3.375 mm
Fordulókör-átmérő: 24.380 mm
Gumiabroncs: 275/70 R 22,5
Padlómagasság: 370 mm (első két ajtó között)
Ülőhelyek száma: max. 60
Ajtóelrendezés: 1-2-0 2-2-0 1-2-1 2-2-2

Motor
  diesel CNG
Motor típusa: MAN D 2866 LUH 24 MAN D 2866 LUH 25 MAN E 2866 LUH 02
Teljesítmény: 228 kW (310 LE)/
1.900 rpm
265 kW (360 LE)/
1.900 rpm
228 kW (310 LE)/
2.000 rpm
Nyomaték: 1.400 Nm/
1.000-1.300 rpm
1.700 Nm/
1.000-1.300 rpm
1.240 Nm/
1.100-1.600 rpm
Hengerek száma: 6
Furat/löket: 128 mm/155 mm
Hengerűrtartalom: 11.967 cm3

Sebességváltó
Típusa: Voith 3 fokozatú
automata
Voith 4 fokozatú
automata
ZF 5 fokozatú
automata
                         

 

MAN A26
(NL-15)

 

 MAN A26 (NL-15) alacsonypadlós, városi autóbusz. A busz hossza közel van a 15 méterhez, ezért is van szükség a három tengelyre. Ezek közül a B tengely hajtott, a C tengely pedig 40 km/h sebesség alatt kormányozott. Ennél a busznál az alacsonypadló annyit jelent, hogy a padlószint tulajdonképpen végig sík, a harmadik tengelytől azonban dobogó található, amely aszimetrikus kialakítású, így a busz utasterének hátsó része kialakítás tekintetében kissé furcsának tűnhet. A motor egyébként a busz bal hátuljában kapott helyet. E tekintetben háromféle diesel (260, 310, 360 LE) és egyfél gázmotor (310 LE) közül lehet választani. Az erőforrás teljesítményének és nyomatékának, valamint a kormányzott C tengelynek köszönhetően a busz dinamikus mozgással és jó manőverezőképességgel rendelkezik. Sebességváltók terén is van választási lehetőség, háromfajta automata váltó áll rendelkezésre: 3 ill. 4 fokozatú Voith vagy 5 fokozatú ZF típusú.
Városi változatról lévén szó, a busz 3 db kétszárnyú ajtóval rendelkezik. A tolókocsis és babakocsis utasok részére a második ajtóval szemben lett megfelelő hely kialakítva. Az üléselrendezés 2+2-es, az oldalfalhoz vannak rögzítve, maximum 48 utas foglalhat helyet rajtuk. Az utaskapacitás egyébként a 15 méteres hossznak köszönhetően mindösszesen 125 fő.
És akkor nézzünk néhány külső megjelenésbeli tulajdonságot. A busz a MAN-ek új homlok- és hátfalával rendelkezik. A 15 méteres mérete impozáns megjelenést kölcsönöz a busznak. Az oldalüvegek a ma már megszokottnak tekinthető ragasztott, úgynevezett sávüvegezéssel kerülnek rögzítésre, az optikai megjelenést a sötétített üvegek fokozhatják.
A busz további felszereltségéhez tartozhat még a légkondicionáló berendezés, pontmátrixos utastájékoztató, mely a megszokott helyeken, a homlokfal felső részén és a busz oldalán kapott helyet, valamint az alacsonypadlós buszoknál már természetesnek számító térdeplő rendszer is rendelkezésre áll.
Magyarországon jelenleg még nem található ebből a típusból, mindössze 1 db túlméretes alacsonypadlós MAN fut hazánkban a Kunság Volán színeiben, egy
MAN NÜ 313-as(illetve a volánbusz10 darab alacsonypadlós gépje), amely az itt bemutatott busz elővárosi ill. helyközi változata. Azonban ha figyelembe vesszük az MAN magyarországi terjeszkedését, nem kizárt e típus megjelenése sem a közeljövőben.

 

 

MAN A26 (NL-15) adatai:

Méret- és súlyadatok

Hosszúság: 14.675 mm
Szélesség: 2.500 mm
Magasság: 2.758 mm
Tengelytáv: A-B között: 6.900 mm
B-C között: 1700 mm
Túlnyúlás elöl/hátul: 2.700 mm / 3.375 mm
Fordulókör-átmérő: 24.380 mm
Gumiabroncs: 275/70 R 22,5
Padlómagasság: 370 mm
Önsúly: 14.000 kg
Össztömeg: 22.000 kg
Ülőhelyek száma: max. 48
Ájtók szélessége:: 1.220 mm
Ajtóelrendezés: 2-2-2


Motor

  diesel CNG
Motor típusa: MAN D 2866
LUH 23
MAN D 2866
LUH 24
MAN D 2866
LUH 25
MAN E 2866
LUH 02
Teljesítmény: 191 kW (260 LE)/
1.900 rpm
228 kW (310 LE)/
1.900 rpm
265 kW (360 LE)/
1.900 rpm
228 kW (310 LE)/
2.000 rpm
Nyomaték: 1.050 Nm/
1.000-1.300 rpm
1.250 Nm/
1.000-1.300 rpm
1.700 Nm/
1.000-1.300 rpm
1.240 Nm/
1.100-1.600 rpm
Hengerek száma: 6
Furat/löket: 128 mm/155 mm
Hengerűrtartalom: 11.967 cm3


Sebességváltó

Típusa: Voith 3 fokozatú
automata
Voith 4 fokozatú
automata
ZF 5 fokozatú
automata


Egyéb adatok

Fékek: elöl-hátul tárcsa
Első tengely: merev, VG-72GL-01
Hátsó tengely: portál, ZF HONP 13100
Kormánymű: ZF Servocom 8098
                 

MAN A72
(SÜ)

 

Az MAN A72-es (másnéven MAN SÜ) helyközi autóbusz. A típus az MAN törökországi gyárában készül. Hazánkban eleddig nem talált túl sok gazdára, számuk csak lassú mértékben emelkedik. Mivel ezt a típust az A74-esnél (MAN SL) hosszabb távolságú utakra szánják, ezért valamivel magasabb padlómagassággal (860 mm) és ennek köszönhetően egy közepes méretű (3,5 m3) csomagtartóval rendelkezik.
Az autóbuszhoz háromféle motor rendelhető, 220, 280 és 310 lóerős változatban. Míg az első két esetben D 0836-os motorról van szó, addig a 310 lóerős motor D 2866-os, ami jelentős menettulajdonságbeli különbségeket jelent. Sebességváltók terén is van lehetőség választásra, 3 ill. 4 fokozatú Voith automata, 5 fokozatú ZF automata vagy 6 fokozatú kézi kapcsolású változatok közül válogathat a megrendelő.
A típus kétfajta ajtóelrendezéssel készül: 1-2-0 vagy 1-0-1 elrendezésben. Az első változattal rendelkezik hazánkban például a Hód-Mező Kft. (ennél a cégnél jelentek meg először a típus első példányai Magyarországon) vagy a Borsod Volán, az utóbbi változat található meg például a Körös Volánnál.
A busz belső világát tekintve 2+2-es üléselrendezéssel találkozunk, melyek magasított háttámlás kivitelűek. A második ajtóval szemben állóhely kialakítása lehetséges, a Hód-Mező Kft. autóbuszaiban itt 4 darab lehajtható ülés található. A kisebb csomagok elhelyezésére az ülések felett a busz teljes hosszában végigfutó csomagtárolón van lehetőség.
Rendelhető a buszhoz légkondicionáló berendezés, mely a tetőn kap helyet az A és B tengely között. A hazai példányok közül az 5 db Hód-Mező Kft. tulajdonában lévő rendelkezik ilyennel.

 

 

MAN A72 (SÜ) főbb adatai:

Méretadatok
Hosszúság: 11.857 mm
Szélesség: 2.500 mm
Magasság: 2.993 mm
Tengelytáv: 5.725 mm
Túlnyúlás elöl/hátul: 2.669 mm/3.463 mm
Fordulókör-átmérő: 21.960 mm
Gumiabroncs: 295/80 R 22,5
Padlómagasság: 860 mm
Ülőhelyek száma: 50-55
Állóhelyek száma: 28-32
Ajtóelrendezés: 1-2-0 1-0-1

Motor
Motor típusa: MAN D 0836 LOH 03 MAN D 0836 LOH 02 MAN D 2866 LOH 27
Teljesítmény: 162 kW (220 LE)/
2.400 rpm
206 kW (280 LE)/
2.400 rpm
228 kW (310 LE)/
1.900 rpm
Nyomaték: 850 Nm/
1.200-1.800 rpm
1.100 Nm/
1.400-1.700 rpm
1.400 Nm/
1.000-1.500 rpm
Hengerek száma: 6
Furat/löket: 108 mm/125 mm 128 mm/155 mm
Hengerűrtartalom: 6.871 cm3 11.967 cm3

Sebességváltó
Típusa: Voith 3 fokozatú
automata
Voith 4 fokozatú
automata
ZF 5 fokozatú
automata
ZF 6 fokozatú
manuális
               


MAN A75
(SG)

 

 

Az MAN A75 típusszámot viselő autóbusza (közismertebb nevén MAN SG) esetén egy normál, 18 méter hosszúságú és normál padlómagasságú csuklós járműről van szó. Egyaránt létezik városi és elővárosi változata, ennek megfelelően találkozhatunk 2-2-2-0 illetve 2-2-2-2 ajtóelrendezéssel. A típus az MAN törökországi gyárában készül. Hazánkban is kezd elterjedni (legnagyobb számban Miskolc helyi közlekedésében lelhetők fel), számuk valószínűsíthetően az idő folyamán nőni fog.
Külső megjelenését tekintve a megszokott MAN jegyeket viseli magán. Ezzel a típussal elsősorban a szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkező országokban kívánnak sikereket elérni. Hazánkban ennek megfelelően esetenként igen szerény felszereltséggel vásárolják ezeket a buszokat. A belső tér
kialakítása átlagosnak mondható, csúszásmentes padlóburkolat, sárga színű élvédők illetve kapaszkodók és világos színű oldalburkolatok jellemzőek. A padlómagasság 729 mm, a harmadik ajtó után ez kis mértékben emelkedik a busz hátulja felé. Az üléselrendezés városi változat esetén a busz első felében 2+1-es kialakítású, míg a csukló utáni részben 2+2-es. Zavaró lehet, hogy minden ülés dobogóra került és ezáltal az utasfolyosó meglehetősen szűk. A második és harmadik ajtóval szemben, a nagyobb befogadóképesség érdekében ülések beépítése helyett különböző méretű állóhely kialakítására nyílik lehetőség. A maximális 56 ülőhely nyilvánvalóan ebben az esetben csökken. Az oldalüvegek ragasztott kivitelűek, harmadrészben elhúzhatóak. Az utastér hátsó részében két tetőventillátor található, mely az utastér szellőzését valamint a meleg enyhítését hivatott biztosítani, bár a nyári hőségben igen csekély mértékben érzékelhető ezek hatása. Ennek kivédésére lehetőség van légkondícionáló berendezés beépítésére, ami hazánkban sajnos nem egy bevett szokás. A fűtésre azonban télen nem lehet nagy panasz, az ülések alatt elhelyezett ventillátoros fűtőkészülékek kellemes hőmérsékletet képesek teremteni az utastérben, amennyiben a vízhőmérséklet eléri a megfelelő hőfokot, hiszen csak ekkor jut az utastér fűtőrendszerébe melegvíz. Az első ajtó első szárnyának üvege fűthető kivitelű, biztosítva ezzel a pára és jégmentesítést, ezáltal a sofőr szabad kilátását.
A Euro 3-as motorok terén kétféle változat közül való választásra nyílik lehetőség: 260 és 310 lóerős erőforrás áll rendelkezésre. A sebességváltók terén két típus közül lehet választani:  4 fokozatú Voith automata vagy 5 fokozatú ZF automata váltó szerepel a kínálatban.

 

 

MAN A75 (SG) főbb adatai:

Méretadatok
Hosszúság: 17.950 mm
Szélesség: 2.500 mm
Magasság: 2.993 mm
Tengelytáv: A-B között: 5.725 mm
B-C között: 6.160 mm
Túlnyúlás elöl/hátul: 2.660 mm/3.455 mm
Fordulókör-átmérő: 24.250 mm
Gumiabroncs: 295/80 R 22,5
Padlómagasság: 729 mm
Ülőhelyek száma: max. 56
Ajtóelrendezés: 2-2-2-0 2-2-2-2

Motor
Motor típusa:

MAN D 2866 LUH 23

MAN D 2866 LUH 24

Teljesítmény: 191 kW (260 LE)/
1.900 rpm
228 kW (310 LE)/
1.900 rpm
Nyomaték: 1.050 Nm/
1.000-1.300 prm
1.250 Nm/
1.000-1.300 rpm
Hengerek száma: 6
Furat/löket: 128 mm/155 mm
Hengerűrtartalom: 11.967 cm3

Sebességváltó
Típusa: Voith 4 fokozatú
automata
ZF 5 fokozatú
automata

Egyéb adatok
A híd: MAN V9-82L 29
B híd: MAN HOM9-1300
C híd: MAN HO9-13120
Kormánymű: ZF Servocom 8098